Adem & Ontspanningstherapie

Ademtherapie is het helpen herstellen van een natuurlijke en ontspannen adembeweging, die door het gehele lichaam voelbaar is. Ontspanningstherapie is het bewust worden en leren hanteren van lichamelijke en mentale gespannenheid. Je leert je eigen onnodige spanning te verlagen via aandacht, voorstelling, houding, beweging en ademhaling. Technieken uit de Mindfulness worden ook toegepast.

Voor Wie?

De ontspanningstherapie en technieken kunnen worden toegepast bij mensen die veel last hebben van spanningsklachten zonder duidelijke somatische oorzaak, zoals hyperventilatie, (chronische) vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen of mensen met een burn-out. Als je last hebt van functionele problemen in houding, zoals rug en nekklachten, kun je ook van deze therapie profiteren.

In de behandelingen gericht op klachten, zoals angst, fobieën, paniek, traumaverwerking en depressies, wordt deze adem en ontspanningstherapie eveneens toegepast. De Amerikaan Jon Kabat Zinn heeft als eerste het begrip mindfulness uit zijn boeddhistische context gehaald en een acht weken durende training ontwikkeld.

Deze wordt mindfulness based stress reduction (MBSR) genoemd. Hij heeft de basis gelegd voor het gebruik van mindfulness door artsen en of psychotherapeuten. In Nederland wordt dit ook wel aandachtstraining genoemd en wordt door therapeuten gebruikt ter bestrijding van piekeren, depressie, pijn of burnout klachten.

Doel van de Adem en Ontspanningstherapie

Het verminderen van onnodige spanning leidt tot een verbetering van functioneren en jouw kwaliteit van leven. Je ontdekt waar je op kunt letten om het spanningsprobleem de baas te kunnen. Zo leer je bijvoorbeeld vaker rustpauzes te nemen, je adem te regelen, je schouders of kaken bewust los te laten of je aandacht te verleggen.

Inzicht in spanning en ontspanning kan van belang zijn om je klachten verder aan te pakken. Ontspanningsoefeningen thuis helpen jou om de oefeningen in het omgaan met moeilijke situaties beter te kunnen aanpakken. Adem en Ontspanningstherapie kan dus een mooie aanvulling zijn in het volgen van jouw behandeling, zoals Cognitieve gedragstherapie.

Het doel met de mindfulness is gericht op:

  • een vorm van meditatie waarin je op een niet-reactieve manier bewust bent van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment (“Een zachtmoedige relatie aangaan met wat er zich nu aanbiedt”). Dit wordt ook wel bewuste aandacht genoemd..
  • een levenshouding aanleren die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen oftewel aanvaarding.

Hoe doe je Adem en Ontspanningstherapie?

Samen met mij kiezen we de beste oefening uit, die je kunt beluisteren en volgen op een CD. Deze geluidsopname is speciaal ingesproken door Geneviève Graus op een cd. Je kunt de oefeningen thuis uitvoeren. Hoe dat gegaan is en hoe je dat ervaren hebt, bespreken we in de sessies. Als je alvast een instructie wil beluisteren, kun je hier informatie horen.

beweging praktijk dikkenberg

Tijdens de adem en ontspanningstherapie wordt ook aandacht besteed aan sport en beweging. Iedereen weet dat beweging goed is voor je lijf. Wist je ook dat hardlopen werkt tegen een depressieve stemming?

Doordat je regelmatig sport, 2 a 3 keer per week 20 minuten matig tot intensief beweegt, worden je groeihormonen actief. Daardoor kan je je beter concentreren en gaan je hersencellen beter functioneren.

Te veel sporten en over je grenzen gaan, is een aandachtspunt waar we ook aan kunnen werken. Blessures en uitputting, wil je juist voorkomen. Kies een sport of beweging uit, die je leuk vindt en kunt volhouden. Pak eens vaker de fiets of ga lopen in plaats van je auto. Dat scheelt al heel veel. Als je beweegt, zal je merken dat je het leuk gaat vinden en dat je het wil blijven doen. Beweging kan in je eigen ruimte, bij je in de buurt of bij een sportschool of vereniging.

Kies wat bij je past en wat je leuk vindt.

Effect van Adem en Ontspanningstherapie

Bij spanningsgerelateerde klachten komt naar voren dat progressieve ontspanningstherapie effectief is gebleken bij gespannenheid, stress en slapeloosheid. Verder blijkt autogene training effectief bij slaapstoornissen en dat progressieve ontspanningstherapie een gunstig effect heeft op het sneller in slaap kunnen vallen en het verbeteren van de kwaliteit van slapen. Ademtherapie blijkt erg effectief  bij hyperventilatieklachten.

Uit verder onderzoek komt naar voren dat de ademtherapie beter helpt voor de angst dan voor de hyperventilatie. Het is zo dat als men geen angst meer heeft ook minder hyperventileert.

Uit vele onderzoeken blijken de drie therapieën effectief bij psychische problemen. Het is wenselijk dat verder onderzoek plaats vindt om de effectiviteit en toepassing van adem en ontspanningstherapie te kunnen verfijnen en te verbeteren.

Duur van de behandelsessies

De oefening van de Adem en Ontspanningstherapie kan worden toegepast tijdens een behandelsessie. Een behandelsessie duurt gemiddeld 50 minuten. De totale behandelduur hangt af van de ernst van je problemen  en hebben we beschreven in jouw Indicatie Protocol en behandelplan.

 

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH