Acceptance And Commitment Therapy

Acceptance and Commitment Therapy afgekort tot ACT is een nieuwe vorm van psychotherapie die de laatste jaren sterk in ontwikkeling is en erg in de belangstelling staat.

Binnen ACT worden elementen uit andere therapievormen gebruikt zoals de Gedragstherapie, Gestalt en Mindfulness.  Mindfulness is een ander woord voor oplettendheid of aandachtigheid.

Voor Wie

voor wieAcceptance and Commitment Therapy wordt toegepast bij mensen die last hebben van angst, depressie, psychose, trauma, werkgerelateerde problematiek, verslaving en chronische pijn. De ACT die in deze praktijk aangeboden wordt is vooral bedoeld voor mensen die veel last hebben van chronische pijnklachten en of onverklaarde lichamelijke klachten. Het kan ook zijn dat je veel last hebt van spanningsklachten of moeite hebt om met jouw beperkingen te kunnen omgaan. In dat geval kun je ook profiteren van de ACT.

Doel van ACT

Het doel van ACT is beter omgaan met jouw chronische pijnklachten en minder piekeren. Je gaat beter functioneren in het werk en in je dagelijks leven waardoor de kwaliteit van leven toeneemt. Binnen ACT richt je je niet op de inhoud van het denken of op de aard van gevoelens maar wel op de omgang ermee. In plaats van tegen je gedachten en gevoelens te vechten of er klakkeloos naar te luisteren, leer je er juist afstand van te nemen. Hierdoor hebben deze gedachten en gevoelens minder impact op jou en word je ook psychisch flexibeler: je gedachten en gevoelens bepalen jou dan niet langer. Zo komt er tijd en ruimte vrij om bezig te zijn met de dingen die wél belangrijk voor je zijn, namelijk jouw waarden.

Hoe volg je ACT?

Samen met mij wordt duidelijk wat belangrijk is in jouw leven. Wat vind je waardevol?  Je leert jouw energie weer te richten om hier naar te leven (commitment en toegewijde actie). Ook is het belangrijk om bewust te worden en het aanvaarden van je eigen emoties, gedachten en jouw lichamelijk beleving van je klachten.

Dat leer je door middel van oefeningen uit Adem en Ontspanningstherapie en Mindfulness. Op die manier leer je om niet meer te gaan piekeren.

Je staat boven jouw gedachten in plaats van verstrikt te raken in de inhoud van je gedachten. Tijdens de sessies bespreken we oefeningen die je in het dagelijks leven kunt toepassen.

Effecten van ACT?

In voorgaande jaren hebben wij een ACT-groepsbehandeling aangeboden en blijken de deelnemers zeer tevreden. Het effect van deze vorm van psychotherapie is gemeten middels  de vragenlijst Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II). Het blijkt dat deelnemers duidelijk een toename ervaren in kwaliteit van leven.

Zowel in Nederland als wereldwijd lopen er talloze studies naar de effectiviteit en de werkzame bestanddelen bij verschillende toepassingsgebieden.

Duur van behandelsessie

ACT kan worden toegepast in de individuele sessie en duurt gemiddeld 50 minuten per sessie.

Wil je meer weten over ACT, dan kun je informatie lezen op de website www.connaction.info of www.contextualpsychology.org.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH